Czy zastanawiasz się czasami nad tym, jak to się dzieje, że jedne marzenia się spełniają, a inne nie?

Jak to jest? Czy wystarczy tylko wymarzyć sobie szczęście, miłość, szpilki od Louboutin’a, dobrą pracę, samochód, willę nad jeziorem lub …?

W 1963 roku w Detroit Martin Luther King wypowiedział znane nam wszystkim słowa: „I have a dream”. Czy myślisz, że miał tylko marzenie, sen? To także. Jednak, aby sen się spełnił, potrzeba było wiele dni pracy, zaangażowania tysięcy osób, determinacji i jasno postawionych celów.

Twoje marzenia i sny też nie spełnią się same. Są początkiem. „Cele to marzenia z datą realizacji” powiedział Napoleon Hill, pisarz i znany badacz mocy własnych przekonań i ich wpływu na życie.

 

  1. Wyznacz, zapisz i wyobraź sobie swój cel

    Nie tylko określ termin realizacji. Napisz swój cel na kartce – użyj formy dokonanej czasowników. Zamknij oczy i wyobraź sobie, że tego konkretnego dnia, o konkretnej godzinie masz właśnie to, o czym marzysz. Poczuj, jak to jest zrealizować ten cel… Przyjemnie, prawda? Nasz umysł nie rozróżnia, czy coś jest naprawdę, czy tylko mocno wyobrażone, a ciało reaguje emocją w taki sam sposób. Potwierdzają to badania neuropsychologów, a dla nas to dobra informacja, bo nasz mózg może nam bardzo pomóc w realizacji naszych celów. Wytwarzając dopaminę wytwarza uczucie przyjemności i stymuluje nas do osiągania tego, co właśnie sobie wyobrażamy.

„31 grudnia 2016 roku leżę z moją rodziną na plaży na Bali. Świeci słońce, a ja zachwycam się błękitem oceanu”

 

  1. Zrób harmonogram działań

Znasz to, pewnie zdarzyło Ci się pracować w projektach, dzielić cele na zadania. To łatwe. Tym razem zrób to inaczej. Popatrz na zapisany cel i zadaj sobie pytanie: „Co musiało wydarzyć się wcześniej?”. W ten sposób przejdź całą drogę od celu aż do dziś. Zapisz konkretne daty twoich „kamieni milowych”. Uzupełnij harmonogram konkretnymi zadaniami do wykonania. Wpisz je do swojego kalendarza jako priorytety!

„Zanim będę leżeć na plaży, muszę być na lotnisku, aby na nim być, powinnam kupić wycieczkę, ale żeby ją kupić potrzebuję pieniędzy na ten cel. Jest dziś. Ile mam? Ile mi brakuje? Do kiedy powinnam zgromadzić te kwotę? Jak to zrobię?”

 

  1. Wytrwaj w działaniu!

„Motywacja jest tym, co pozwala Ci zacząć. Nawyk jest tym, co pozwala Ci wytrwać.” Jim Ryun, rekordzista świata w latach 60-tych, lekkoatleta

Badania amerykańskich psychologów, twórców teorii autodeterminacji, Deciego i Ryana, pokazują, że ludzie, którzy posiadają wewnętrzną motywację, wykazują większe zainteresowanie rozpoczętymi działaniami i są w stanie utrzymywać je przez dłuższy czas. Motywacja wewnętrzna sprzyja także odczuwaniu radości z wykonywanych zadań i kreatywności (Grolnick, Ryan 1989).

Zatem tajemnicą tych, co wytrwali, osiągnęli swoje cele,  jest to, że motyw ich działania, jest ich. Nie robią tego dla innych, na pokaz, dla sławy i pieniędzy. Robią to dla siebie. Nieważne, jaki to motyw, dlaczego chcesz zrealizować właśnie ten cel. Ważne, abyś robił to dla siebie. Odpowiedz sobie: „Dlaczego tego chcesz?”, „Dlaczego właśnie ten cel?”

Zacznij działać, wykonaj pierwsze zadanie z Twojego harmonogramu i twórz nawyki, które będą wspierały realizację Twojego celu.

Potrzebujesz pieniędzy na wyjazd na Bali? Może wrzuć każde 5 zł, które otrzymasz w sklepie jako reszta do „balijskiej puszki”? Może zrezygnuj z kupna czekoladowych batonów, a zaoszczędzone pieniądze odłóż na realizację wyjazdu swoich marzeń?

Nie znasz dobrze angielskiego? Może codziennie usiądź na 10 minut i posłuchaj wybranego nagrania z sieci i go przetłumacz? Może wykonaj jedno, z dostępnych w sieci ćwiczeń gramatycznych?

Coś nie tak z figurą? Chcesz lepiej wyglądać w bikini? Każdego dnia możesz ćwiczyć z pobraną na smartfon aplikacją, Wystarczy 10 minut.

Powielaj dobre zachowania, twórz nawyki, które będą wpierały Twoje marzenia…

I koniecznie przyślij mi kartkę z Bali!